PARADENTOSE

Paradentose

Der rodes lidt rundt i, hvad det hedder, men professioneelle foretrækker Parodontitis. Der er tale om en ellers uskyldig tandkødsbetændelse, der har fået lov til at udvikle sig måske gennem mange år. Det lyder måske usandsynligt og er i hvert fald ulækkert at nedbrydning kan foregå uden at man selv lægger mærke til det. Desværre er det bare sådan, at den eneste advarsel, man får er at tandkøddet bløder nemt. Men så kan man jo bare lade være med at børste dernede og lade være med at rode med en tandstikker! Hmmm.

Groft sagt sker det det, af tandkødsbetændelsen griber over på den knogle, som tænderne skal bruge til at sidde fast i. Der er ganske få symptomer indtil 2/3 af kæbeknoglen er forsvundet - så bliver tanden løs. Den knogle, der er forsvundet kan som regel ikke gendannes. Men ved fælles hjælp kan vi standse nedbrydningen ved hjælp at tandrodsrensninger og instruktion. Det tager tid, men vores søde tandplejer Rikke har al den tid, der er nødvendig. Vi laver sammen nogle gode

resultater.

Tandkødsbetændelse og parodontitis er meget almindelige sygdomme. Man regner med, at 90 % af de 20-årige i Danmark har tandkødsbetændelse. Det behøver ikke at udvikle sig til parodontitis, men jo tidligere i livet man udvikler parodontitis jo mindre modstandskraft har men , og jo mere alvorligt er det. Det mest almindelige er, at problemerne opstår i 35-40 års alderen. Efter 40 år er parodontitis den hyppigste årsag til tandtab.
Du er i en særlig risikogruppe hvis du: Er ryger, ikke holder dine tænder rene, lider af stress, har nedsat immunforsvar, er arveligt disponeret, har systemiske sygdomme som eks diabetes.

Det vigtigste er, at du holder jævnlig kontakt med os, og selvfølgelig følger vores
anvisninger. Gør du det kan vi ofte helt standse sygdommen eller i hvert fald mindske hastigheden af nedbrydningen.