BLISTER I MUNDEN

Blister i munden

HVORDAN SER BLISTER I MUNDEN UD?

Blister er normalt runde sår med en diameter på 5-10 mm, men de kan være større eller mindre. Såret er typisk gulligt og er omgivet af en rød, lidt hævet rand. Sårene er ofte smertefulde og kan være meget generende, både ved tale, spisning og tandbørstning. Blister optræder typisk på indersiden af læberne, på

mund- og kindslimhinden samt på tungen. Blister er en tilstand, som kommer og går, og et udbrud varer normalt 7-14 dage.

Hvem får blister i munden?

Cirka 20 procent af befolkningen lider i perioder af blister. Nogle få er plaget af hyppige udbrud og andre har tendens til at få særligt store blister. Tilbøjeligheden til at få blister er arvelig og sandsynligheden for at udvikle blister er meget stor, hvis begge forældre har problemet.

Hvad er årsagen til blister?

Man kender ikke den nøjagtige årsag til blister. Dog synes et samspil af flere hændelser, at have betydning for udvikling af blister: nedsat immunforsvar, arvelighed og en række udløsende faktorer.

Har man tendens til blister, kan følgende faktorer være med til at udløse et udbrud:

Fødevareallergi: En lang række fødevarer, såsom chokolade, kaffe, peanuts,
mandler, jordbær, ost, tomater, hvedemel og syreholdige drikkevarer, er mistænkt for at kunne udløse blister hos nogle patienter. Beskadigelse af mundhulen: Hvis man allerede er tilbøjelig til at få blister, kan skader på slimhinden, f.eks. som følge af bid eller tandbørsteskader, udløse blister. Stress: Der er sandsynligvis en sammenhæng mellem stress og blister. Årsagen er ukendt, men det skyldes formentlig, at stress påvirker immunforsvaret. Hormonelle forandringer: Nogle kvinder oplever blister ved menstruation, graviditet, overgangsalder eller ved brug af p-piller.

Brug af tandpasta med Natriumlaurylsulfat: Natriumlaurylsulfat (NLS/SLS) bruges som skummemiddel i tandpasta. Stoffet medfører ikke blister hos patienter, der ikke har problemet i forvejen. Patienter, der ofte er plaget af blister, kan måske opnå lindring ved at bruge en tandpasta uden NLS/SLS : Zendium. Medicin: Nogle lægemidler kan udløse sår, der minder om blister. Disse sår forsvinder typisk igen, når man holder op med at bruge medicinen. Der er bl.a. tale om nogle typer medicin mod forhøjet blodtryk og smertestillende midler, der indeholder Ibuprofen. Vitaminmangel: Hvis man lider af hyppige udbrud af blister, er det vigtigt at sikre tilstrækkeligt med vitaminer. Forskere har konstateret en sandsynlig sammenhæng mellem forekomst af blister og mangel på vitaminerne B1, B2, B6, B12 samt folinsyre og jern (folinsyre eller folsyre tilhører gruppen af B-vitaminer, og bruges ved blandt andet celledeling/graviditet).

Behandling af blister i munden

Blister heler normalt sig selv i løbet af 7-14 dage. Hvis blisten ikke er forsvundet i løbet af et par uger, eller hvis man pludselig begynder at få hyppige udbrud, er det vigtigt at søge læge eller tandlæge, da blister i sjældne tilfælde kan være tegn på en anden sygdom. Når først blisterne er kommet, findes der forskellige lokale midler, som kan desinficere, bedøve eller undertrykke betændelsen, således at helingen fremskyndes. Ingen af de lokale midler forhindrer nye udbrud.

Desinficerende mundskyllevæsker: Mundskylning med desinficerende væsker fremmer helingen af sårene. Ud over mundskylning, er det en god ide, at duppe den koncentrerede væske direkte på sårene med en vatpind efter, at såret er tørret af. Der findes forskellige typer af desinficerende mundskyllevæsker: Mundskyllevæsker med Klorhexidin er nok de mest anvendte, men har den ulempe at de misfarver tænderne efter længere tids brug.

Mundskyllevæsker med en smule jod eller stoffet hexetidine misfarver ikke tænderne. Antibiotika: Antibiotika i tabletform som kan opløses i vand, kan også anvendes til mundskylning. Lokalbedøvende midler: Lokalbedøvende salver med lidokain og en mundskyllevæske med benzydamin, virker kortvarigt dulmende på smerterne, men fremmer ikke sårenes heling. Binyrebarkhormon-salve: En binyrebarkhormon-salve til brug i munden fremmer helingen, men mange synes den er ubehagelig at bruge, fordi den efterlader en grynet fornemmelse i hele munden.

Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvad du selv kan gøre, kan du bede din tandlæge/ tandplejer om råd.