CARIES

Caries

Vi ønsker os alle "sunde tænder hele livet".

Det er også muligt, men det kræver en daglig indsats plus regelmæssige undersøgelser hos tandlægen. En af de ting, tandlægen undersøger, er, om der er caries - huller i tænderne. Caries er en af de mest almindelige tandsygdomme. Bliver de angrebne tænder ikke behandlet i tide, vil tænderne efterhånden gå til grunde.

Hvorfor får man caries?

To ting skal være til stede, for at der opstår caries: Bakteriebelægninger og sukker.

Der er altid bakterier i munden og på tænderne. Får bakterierne lov til at være i fred, og får de den rigtige næring, vil de formere sig og udvikle sig til sammenhængende, tykke bakteriebelægninger (plak).

Når bakterierne optager sukker, vil nogle af dem udskille syre. Er der få bakterier og kun lidt sukker, vil spyttet neutralisere syren. Er der overvækst af bakterier og en høj koncentration af sukker, kan syren ikke neutraliseres, og tændernes emalje og senere hen dentinen kan angribes.

Har man ofte bakteriebelægninger på sine tænder, og har man tit sukkerholdig mad/slik i munden, er der meget stor risiko for, at man udvikler caries.

Hvordan stopper man caries?

Formålet med tandlægens/tandplejerens behandling er at stoppe caries, så angrebet ikke udvikler sig. Det kan ske på flere måder, afhængig af hvor udviklet angrebet er.

Hvis tandlægen/tandplejeren har fundet et tidligt stadie af caries, er den første behandling undervisning i, hvordan man bedst holder tanden rent. Du får instruktion i en bedre tandbørstemetode og brug af tandtråd, hvis angrebet er imellem tænderne.

Tandlægen/tandplejeren vil normalt også fluorbehandle det angrebne område. Herefter holdes området under observation for at se, om man på disse måder kan bremse udviklingen af caries.

Udvikler caries sig alligevel, eller er angrebet allerede for fremskredet, når man kommer hos tandlægen, er tandlægen nødt til at bore og fjerne det syge tandvæv.

Hullet fyldes op, så tanden får sin oprindelige form. Herefter kan den igen holdes ren og fri for bakteriebelægninger.

Hvordan udvikler caries sig

Caries er normalt en langsomt fremadskridende sygdom, som man i begyndelsen ikke kan se med det blotte øje. Senere kan angrebet ses som et hvidligt område på tanden. Fra det tidspunkt er emaljen ved at gå i opløsning. Det kan nu ses på tanden eller på et røntgenbillede.

Bliver cariesangrebet ikke stoppet, vil mindre eller større dele af tanden begynde at bryde sammen. I første omgang mærker man ikke, at et cariesangreb er i gang, fordi der ingen nerver er i emaljen.

Breder cariesangrebet sig, når det ind til tandbenet (dentinen). Dentinen er ikke så hård som emaljen, derfor vil cariesangrebet brede sig hurtigere her end i emaljen.

Midt inde i tanden ligger nerven og nogle små blodkar. Hvis cariesangrebet bliver så stort, at det når ind til nerven, bliver der behov for en rodbehandling - og tanden er ikke længere levende. Den bliver som et træ, der er gået ud. Tanden bliver skrøbelig og knækker lettere.